Monday, August 8

Adab Berbuka Puasa Secara Buffer

Tengah dengar IKIM.fm, ada slot tentang adab berbuka puasa secara buffer di hotel. Bulan-bulan puasa ni, semua hotel dan restauran berlumba-lumba menawarkan pakej buffer ramadhan. Beratus-ratus menu disediakan, so terpulanglah pada kita nak pilih makanan yang kita nak makan.

Seronok nak catat kat sini sebagai panduan untuk diri sendiri.

Antara tips-tips nya:

1. Mulakan dengan makanan yang manis-manis contoh kurma, air, buah dan kuih yang manis.(Kalau ikut sunnah nabi, makan 3 biji kurma dan minum air)

2. Kemudian baru pergi ke Starter dan Appetizer. Makan makanan yang ringan-ringan dulu. Biasanya kat starter ada salad, kerabu, keropok dll.

3. Kemudian, tenangkan diri, tunaikan solat dulu.

4. Balik dari solat, baru makan main course.

5. Kalau nak makan makanan kampung, make sure dalam pinggan tu letak nasi dan lauk-lauk kampung, jangan dicampur dengan makanan itali misalnya. Jangan la pulak letak spageti dengan nasi goreng kampung dalam pinggan yang sama contohnya. Kena asingkan dalam pinggan yang lain. Habiskan dulu makanan kampung, then baru ambil makanan itali atau western food yang lain.

6. Same goes with desert, jangan masukkan cheesecake dengan kuih lopes dalam satu pinggan. Mungkin ada yang malas nak pergi ambil makanan banyak kali, tapi style buffer memang macam tu. Kalau ada 33 station menu makanan , so kita boleh berulang ke setiap station sebanyak 33 kali.

7. Jangan tamak letak semua makanan dalam satu pinggan. Ia mencerminkan diri kita sebenarnya, samada jenis gelojoh atau jenis yang cool.

8. Ambil makanan yang jarang kita makan. Kalau dah kat rumah makan nasi dengan sambal belacan, so tak perlu la makan benda yang sama.

9. Menu yang diregukan dalam satu pinggan pun perlu kebijaksanaan. Kalau tak pasti cara untuk makan sesuatu jenis makanan contohnya makanan jepun, makanan fusion dll, tanya terus pada chef yang ada kat situ. So dapat ilmu baru, jangan malu untuk bertanya.

10. Untuk makan udang, ketam atau daging yang rumit, kalau tidak disediakan pisau, boleh guna tangan. Tapi jangan sampai habis penuh satu tangan, guna 3 jari ditangan kanan. Kemudian lap tangan dengan napkin, dan teruskan makan dengan sudu dan garfu.

11. Kena pandai juga pilih jenis pinggan yang nak guna. Kalau nak ambil kuih, guna pinggan yang kecil je. Kalau main course, boleh guna yang besar.

Ada juga tips berpakaian yang sesuai untuk menghadiri majlis berbuka puasa. Antara yang dikongsi:

1. Dalam majlis rasmi, eloklah berbaju kurung atau berkebaya longgar. Jangan la pakai yang ketat-ketat, menambah dosa la pulak nanti. Perlu hormat majlis kerana ia majlis IBADAH berbuka puasa, maka kena hormat majlis.

2. Untuk yang tak pakai tudung, jangan pakai baju kurung yang nipis. Kalau boleh, pakai la tudung di kepala, bukan di bahu. Ia majlis ibadah, meraikan anak yatim berbuka, maka hormatilah majlis ibadah itu.

3. Sediakan juga 'beg ibadah'. Beg yang digunakan untuk meletakkan telekung dan kelengkapan ibadah yang lain.

Ini jelah yang sempat aku catat. Semoga jadi panduan untuk aku kot2 ada yang nak ajak berbuka di hotel. Ada ke?heheheh

Akhir kata untuk hari ini, perlu ingat,'Ramadhan adalah Pesta Ibadah, bukan Pesta Juadah'. Kesian kat perut sendiri, dah elok2 bulan ramadhan ni nak overhaul balik perut yang bekerja 11 bulan tanpa henti dulu, pastu ko pergi bantai makan macam2 masa berbuka..terkejut perut mak nyah..haha...sendiri mau ingatla..


No comments:

Post a Comment